The Bridges of Madison County (1995)


The Bridges of Madison County Poster

Η δεκαετία του ’90 αποδείχτηκε ιδιαίτερα σημαντική στην μετεξέλιξη της καριέρας του Clint Eastwood. Αν και η ενασχόλησή του με την σκηνοθεσία είχε ήδη ξεκινήσει αρκετά χρόνια πριν είναι χαρακτηριστικό πως σε αυτόν τον τομέα έγινε καλλιτεχνικά αποδεκτός μόλις την τελευταία 20ετία. Ταυτόχρονα με την σκηνοθετική του ωρίμανση την ίδια περίοδο και ο ίδιος άλλαξε πολύ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους που ερμήνευε. Ίσως η πρώτη ταινία που σηματοδότησε αυτή την σημαντική μετάβαση είναι το ρομαντικό δράμα The Bridges of Madison County (Οι Γέφυρες του Μάντισον), γυρισμένο το 1995, τρία χρόνια μετά την κυκλοφορία του ομώνυμου best seller του Robert James Waller. Η ταινία ανακηρύχθηκε ως μία από τις καλύτερες ταινίες της δεκαετίας στη σχετική ψηφοφορία του Cahiers du Cinéma.

The Bridges of Madison County (4)

Η ιστορία έχει δύο βασικούς και ουσιαστικά μοναδικούς ήρωες. Ο Robert Kincaid (Clint Eastwood) είναι κοντά στα 50, συνεργάζεται με το National Geographic και κάπου στην δεκαετία του ’60 ταξιδεύει στην αγροτική κομητεία του Μάντισον της Άιοβα με σκοπό να φωτογραφήσει τις σκεπαστές γέφυρες της περιοχής. Στην προσπάθειά του να βρει το σωστό μέρος γνωρίζει τυχαία την Francesca. Η Francesca (Meryl Streep), μία 45άρα νοικοκυρά, μετανάστρια από την Ιταλία, ζει μόνιμα στο αγρόκτημά της με τον άντρα της και τα δυο τους παιδιά. Η γνωριμία τους θα γίνει στην περίοδο του καλοκαιριού όταν όλοι λείπουν. Θα κρατήσει μόλις για τέσσερις ημέρες αλλά θα είναι ικανή να αλλάξει για πάντα τις ζωές τους.

The Bridges of Madison County (3)

Αν και παράδοξο, μία ερωτική ιστορία ανάμεσα σε δύο ώριμους ανθρώπους φαντάζει πολύ πιο ζωντανή και αθώα από μία αντίστοιχη εφηβική. Η βασική ειδοποιός διαφορά είναι πως στην περίπτωση του Robert και της Francesca είναι ένας έρωτας που έχει εξαρχής μία προδιαγεγραμμένη πορεία και εξέλιξη και δεν γίνεται αυτή να παραταθεί ή να αλλάξει. Είναι συγκεκριμένα τα ηθικά και συναισθηματικά όρια που έχουν τεθεί πριν καν αρχίσει η ιστορία τους όμως εκείνοι προσπαθούν να τα ξεπεράσουν σε ένα μεγάλο βαθμό. Από τη μία ο Robert έχει έναν αντισυμβατικό τρόπο ζωής και αντιμετωπίζει τις σχέσεις διαφορετικά. Τόσο ο ασταθής χαρακτήρας του όσο και η φύση της δουλειάς του δεν θα του επιτρέψουν ποτέ να είναι αφοσιωμένος σε μία συγκεκριμένη γυναίκα. Από την άλλη η Francesca είναι απόλυτα συμβιβασμένη με την τυποποιημένη και βαρετή ζωή της γιατί αυτό πρέπει να κάνει. Όμως ταυτόχρονα θέλει να ξεφύγει από την απελπισία της αδιαφορίας που εισπράττει από τον άντρα της όμως της είναι αδύνατον να επιζητήσει μία υπέρβαση επειδή έχει οικογένεια. Με μία ψυχρή ματιά σε αυτά τα δεδομένα η απόπειρά τους να αλλάξουν την μοίρα τους φαίνεται πως είναι εντελώς λάθος, όμως για εκείνους εκείνη ακριβώς την στιγμή είναι η πιο σωστή επιλογή, έστω για όσο κρατήσει, ακόμα και αν αυτό είναι μόλις για λίγες μέρες. Στην ουσία η σχέση τους δεν είναι μία καθαρόαιμη ιστορία αγάπης, σεξ ή έρωτα αλλά μια ιστορία πάνω στην ιδέα και στην ελπίδα του να έχεις αυτό που θα επιθυμούσες χωρίς όμως να σου αξίζει ή να μπορείς να το αποκτήσεις. Άλλωστε αν είχαν την απαιτούμενη ελευθερία για τα θέλω τους ίσως να έχαναν αυτό το πάθος που τελικά τους ένωσε για πάντα.

The Bridges of Madison County (1)

Χωρίς αμφιβολία το The Bridges of Madison County θα μπορούσε να καταταχτεί ως ένα από τα τελευταία κλασσικά μελοδράματα που πρόσφερε το Hollywood τα προηγούμενα χρόνια. Αν και αισθητικά έχει όλα τα στοιχεία για κάτι τέτοιο, καταφέρνει σε κάθε του στιγμή να αποποιηθεί αυτόν τον βαρύ όρο και αρκετές φορές να ξεφύγει από τους αυστηρούς περιορισμούς που θέτει το είδος. Σε αυτό καταλυτικό ρόλο έπαιξαν τόσο η σκηνοθεσία του Eastwood όσο και το σενάριο του Richard LaGravenese που κατάφεραν να αναμορφώσουν το βιβλίο και να ξεφύγουν από την στενή ερμηνεία του. Το κυριότερο επίτευγμα ήταν η σύγχρονη ματιά σε κάτι που δείχνει θεωρητικά τόσο παλιό. Έτσι αντί να ακολουθήσει μία τυπική εξιστόρηση με έντονα ρετρό στοιχεία που θα αναπολεί την αθωότητα του παρελθόντος, o Eastwood προτίμησε να μεταφέρει όλα όσα συνθέτουν ένα αξιοπρεπές ρομαντικό δράμα δωματίου στην σύγχρονη εποχή με μία δόση ελαφράς νοσταλγίας. Παίζοντας με τις σκιές, το ημίφως, τα blues στο ραδιόφωνο, τα τρυφερά αγγίγματα και τα ακόμα πιο αθώα και τρεμάμενα πρώτα φιλιά, ο Eastwood και η Streep δημιουργούν ένα τόσο τραγικά καταδικασμένο ρομαντικό ζευγάρι που καταφέρνει να φορτίσει συναισθηματικά και τον θεατή. Οι ίδιοι δεν είναι κενοί ήρωες, δεν είναι απλά θύματα των καταστάσεων και κυρίως δεν ανήκουν στην εποχή που τους θέτει το περιβάλλον τους. Καταφέρνουν να διατηρήσουν μία περίεργη διαχρονικότητα που θα ταίριαζε εύκολα σε κάθε χρονολογική περίοδο. Είναι ένα ζευγάρι που θα μπορούσε με διαφορετικούς όρους να επιβιώσει και στην πολύ πιο κυνική σημερινή εποχή και ας βρίσκεται θεωρητικά μισό αιώνα μακριά.

The Bridges of Madison County (2)

Ο ρομαντισμός σίγουρα έχει πεθάνει και το ίδιο έχει συμβεί και στις τρυφερές ειδυλλιακές ιστορίες που τον εξιδανικεύουν. Τα επαναλαμβανόμενα clichés για τις σωστές και λάθος επιλογές ίσως να έχουν κουράσει και να είναι προφανή. Όμως η αναζήτηση της ευτυχίας θα παραμένει για πάντα το άπιαστο ιδανικό και αυτό είναι που ανακαλύπτουν με πικρία οι ήρωες της ταινίας. Δυστυχώς όμως αυτή η γνώση έρχεται μετά από ατέλειωτες σκέψεις και συνοδεύεται από μία αναπόφευκτη ωριμότητα που τους οδηγεί σε μία αναπάντεχη και ξαφνική βεβαιότητα όπως λέει και ο Robert στην Francesca “This kind of certainty comes but once in a lifetime.”

Advertisements

Free Comments!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s