Klip (2012)


Klip PosterΣτα πλαίσια της δυναμικής ανανέωσης του νέου Σέρβικου κινηματογράφου και της αποστασιοποίησης από τα μιλιταριστικά δράματα που άφησε πίσω ο εμφύλιος, νέες σύγχρονες ταινίες επικρατούν τα τελευταία χρόνια. Σε αυτή τη τάση εντάσσονται και πρωτοεμφανιζόμενοι σκηνοθέτες όπως η Maja Miloš. Με την πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία Klip (Clip) η Miloš κατάφερε να κάνει ένα παραπάνω από εντυπωσιακό ξεκίνημα με ένα ρεαλιστικά ωμό εφηβικό δράμα που αποφεύγει να ακολουθήσει την συνήθη εύκολη και πλασματική νόρμα. Η ταινία συμμετείχε σε αρκετά διεθνή φεστιβάλ και δεν πέρασε απαρατήρητη όπου και αν προβλήθηκε ενώ έφυγε με το Tiger Award πέρυσι από το Ρότερνταμ.

Klip (1)

Κεντρική ηρωίδα είναι η 14χρονη Jesna (Isidora Simijonovic) που δεν διαφέρει καθόλου από τους συνομηλίκους της. Έχοντας χάσει όποιο ενδιαφέρον για το σχολείο θέλει μόνο να διασκεδάζει, να πίνει και να χορεύει με τις φίλες της. Ζει σε ένα υποβαθμισμένο προάστιο έξω από το Βελιγράδι που δεν της προσφέρει καμία διέξοδο. Μένει με τους γονείς της σε ένα διαμέρισμα μιας πρώην εργατικής πολυκατοικίας και η σχέση της μαζί τους έχει πολλές συγκρούσεις, παρά το γεγονός πως ο πατέρας της είναι σοβαρά άρρωστος. Η Jesna θα οδηγηθεί σε αρκετές ακρότητες στην προσπάθειά της να κατακτήσει τον αδιάφορο 18χρονο Djole (Vukasin Jasnic), τυπικό πρότυπο “κακού παιδιού” που μεταξύ άλλων κάνει εμπόριο ναρκωτικών και θέλει απλά να περάσει καλά μαζί της. Οι δυο τους θα αναπτύξουν μία αδόκιμη αλλά καθόλα θεμιτή και επιβαλλόμενη σεξουαλική σχέση βασισμένη στην εκμετάλλευση και την υποταγή.

Klip (2)

Η Miloš έχει δηλώσει πως αφορμή για την έμπνευση του τίτλου της ταινίας ήταν τα βίντεο που ανεβάζουν στο διαδίκτυο οι έφηβοι γυρισμένα συνήθως με τα κινητά τους και τους δείχνουν σε σκηνές κατάχρησης αλκοόλ, ναρκωτικών και σεξ. Το Klip ακολουθεί σε ένα μεγάλο βαθμό αυτή την αισθητική, ως ένα κοινωνικό φαινόμενο που είναι μέρος της σύγχρονης πραγματικότητας και δεν μπορείς παραβλέψεις. Μπορεί η σκηνοθέτις φαινομενικά να ασχολείται με μία συγκεκριμένη ομάδα ατόμων σίγουρα όμως απευθύνεται σε ένα μεγαλύτερο και πιο γενικό σύνολο. Άλλωστε η ακόμα πιο χαλαρή παρουσία των όποιων ηθικών φραγμών του παρελθόντος δεν αφήνει χώρο για περιορισμούς στους 15χρονους του σήμερα. Έτσι ενώ θεματικά το Klip ξεκινά με την εξέταση ενός γενικού προβλήματος, αναπόφευκτα εστιάζεται στα παιδιά που αν και μόλις έχουν ανακαλύψει το σεξ ψάχνουν συνεχώς για εναλλακτικές και πιο ακραίες μορφές σεξουαλικής ικανοποίησης. Έφηβοι που αντιγράφουν μηχανικά της πορνογραφικές σκηνές που τους έχουν εντυπωθεί ως κοινά αποδεκτές μετατρέπονται σε σεξουαλικά ζόμπι που απλά εκτελούν χωρίς να έχουν ουσιαστική απόλαυση. Η Miloš χωρίς να φοβάται ή κυρίως να ντρέπεται να παρουσιάσει ωμές και χωρίς λογοκρισία σκηνές ξεφεύγει από μία πατροναρισμένη θεωρητική προσέγγιση του θέματος και το παρακολουθεί με την απαιτούμενη φυσικότητα.

Klip (3)

Το Klip σίγουρα δεν γίνεται σε καμία στιγμή documentary, αυτό όμως δεν εμποδίζει στο να παρουσιάσει με μία ψυχρή ματιά τη νεότερη και λιγότερο αθώα γενιά της Βαλκανικής μουσικής turbo-folk. Χωρίς να γίνεται ευθεία επίθεση σε αυτό το είδος, παρατηρούμε τα αποτελέσματα ενός συνεχούς και καθημερινού βομβαρδισμού συγκεκριμένων λανθασμένων σεξουαλικών προτύπων, αποδοχής της βίας και ανεκτικότητας στις καταχρήσεις. Είναι φυσικό ακόλουθο η Jesna και οι φίλες της να οδηγηθούν σε μία ακούσια εκπόρνευση αρχικά εμφανισιακά ώστε να μπορούν απλά να είναι ενταγμένες ακόμα και στο σχολικό τους περιβάλλον. Η σκηνοθέτις κρίνει περιττό το να καταδικάσει κάτι που είναι γενικά κατακριτέο, και το γνωρίζουν ήδη και τα παιδιά, φέρνοντας έτσι την ταινία πιο κοντά στους ήρωες της που δεν νιώθουν την παγιωμένη ενήλικη απόσταση. Γίνεται παράλληλα μια έμμεση παραδοχή πως στην ουσία είναι θύματα των αδιέξοδων επίκτητων επιλογών τους που είχαν ως αποτέλεσμα να δοκιμάσουν τα πάντα και να τα έχουν ήδη βαρεθεί. Αυτό το lifestyle έχει γίνει ακόμα πιο επικίνδυνο από τη στιγμή που συνδυάζεται με τους πιο γρήγορους και απαιτητικούς κανόνες που επιβάλλει η εικονική κοινωνική δικτύωση. Έτσι οι φυσικές λόγω ηλικίας ορμές φιλτράρονται μέσω μίας αφύσικης μεθοδευμένης τυποποίησης με αποτέλεσμα η ζωή τους, οι σχέσεις τους και το σεξ να θυμίζουν περισσότερο video games παρά κάτι αληθινό.

Klip (4)

Η Maja Miloš δεν ήθελε και δεν έκανε μία ευχάριστη ταινία που απλά θα προβληματίσει. Επιλέγει μία βίαια σκληρή προσέγγιση που δεν δείχνει καθόλου ελπιδοφόρα αλλά βρίσκεται πολύ πιο κοντά σε όσα συμβαίνουν. Το Klip ίσως φανεί ως μία άσκοπη επιτηδευμένα προκλητική ταινία καθώς δεν δίνει λύσεις. Το ζήτημα όμως της ταινίας είναι να απεικονιστεί μέσω ενός διαστρεβλωμένου εφηβικού έρωτα μια αμακιγιάριστη πραγματικότητα που δημιουργήθηκε σε έναν πλαστικό και ψεύτικο κόσμο.

Advertisements

Free Comments!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s